google-site-verification=hB1_4FhGbh1OL2VluUHiRFl8B8SAoNM9shx099Yv0l0

In de zorg is tijd kostbaar

Doe niet zo moeilijk

We maken het onszelf en elkaar zo moeilijk in de zorg. Protocollen, richtlijnen en lange, ingewikkelde uitleggen. Prima als je expert bent op dat gebied, maar bij een ander blijft er vrij weinig hangen van de informatie die je over wilt brengen.

Laat staan bij een leek, bij je patiënt die bij jou in de spreekkamer zit. Jij hebt de uitleg al honderden keren verteld. Je patiënt heeft  geen idee waar je het over hebt. Thuis kan hij niet navertellen wat jij als expert hebt gezegd en bij een volgend consult komen er vragen waar je het antwoord al lang op gegeven hebt. Het duurt lang om tot vervolgstappen te komen, omdat je blijft hangen in vage, ingewikkelde begrippen of hardnekkige misverstanden.

Studio Nons | Epilepsie medicijnen uitleg

Vaag en onduidelijk taalgebruik

Je ontkomt er niet altijd aan, maar het levert soms situaties op waarop jij en je patiënt langs elkaar heen praten. Enkele citaten uit mijn eigen spreekuur, ongetwijfeld herkenbaar voor andere zorgverleners:

  • Ik ben niet zo van de medicijnen, dat is toch troep.
  • Jij hebt er voor geleerd, dus vertel maar hoe ik van mijn klacht af kom.
  • Ik heb op Google gekeken en nu denk ik..
  • Doe me maar een kuur, dan ben ik er vanaf.

Dagelijks worden duizenden gesprekken gevoerd met patiënten en cliënten in zorg, welzijn en hulpverlening. Over kleine kwalen, waarbij patiënten soms vermoeden dat er iets heel ernstigs aan de hand is en over ernstige diagnoses die ongrijpbaar en ingewikkeld zijn.

Kunt u dat even uitleggen?

Slechts sporadisch wordt deze vraag door een patiënt of cliënt gesteld aan een zorgverlener. Meestal wordt er braaf ‘ja’ geknikt op de vraag of de informatie goed begrepen is. Wanneer je goed doorvraagt, komen bovengenoemde vragen soms op tafel. Vaker blijft dit onbesproken. Je rondt je gesprek af, roept de volgende patiënt binnen en gaat over tot de orde van de dag. Er vanuit gaande dat de patiënt in 10 minuten begrijpt waar je zelf jarenlang voor gestudeerd hebt of dagelijks mee werkt.

Om je patiënt of cliënt echt verder te kunnen helpen, is het van belang dat relevante informatie goed gehoord en begrepen wordt. Zodat de patiënt snapt waar je over praat en gemotiveerd is om zelf met zijn probleem aan de slag te gaan. Om zelf betrouwbare thuismetingen te kunnen doen of bijwerkingen te monitoren. Of om goed in te kunnen schatten hoe hij voor zijn lijf en geest kan zorgen. Om te weten hoe de medicatie ingenomen moet worden en waarom het belangrijk is dat hij therapietrouw is. Dit levert zelfverzekerde patiënten en cliënten op die zelf verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen.

ik teken voor begrijpelijke informatie

Manon Studio Nons stethoscoop

illustraties voor zorg, welzijn en hulpverlening

Om de medische wereld begrijpelijker te maken, zodat patiënten en cliënten zich gehoord voelen en snappen waarom een behandeling of eigen verantwoordelijkheid belangrijk is. Dat is mijn doel. En dat wil ik bereiken met illustraties; het visualiseren van informatie. Omdat daarmee de boodschap beter over komt. Ik ben Manon, Physician Assistant in de eerste lijn en illustrator. Deze manier van communiceren heeft zich voor mijn eigen werk al bewezen. Ik zou graag ook andere zorgprofessionals dit laten ervaren.   

Het resultaat

      • Je hebt de volle aandacht van je patiënt.
      • Je patiënt of cliënt snapt de ingewikkelde of grote hoeveelheid informatie en stelt tijdens het eerste consult al gerichte vragen
      • Je kunt professioneel blijven uitleggen, ook bij laaggeletterden en kinderen
      • Je komt sneller tot de kern van het probleem
      • Je consulten worden onthouden en makkelijk weer in iemands gedachten opgeroepen
      • Thuismetingen, oefeningen en behandelingen worden op een betrouwbare manier uitgevoerd
      • Je geeft een hele nieuwe dimensie aan het werken in de zorg. Meer plezier en dankbare patiënten of cliënten.

      Meer lezen over de kracht van een illustratie? Lees mijn diverse blogberichten.

      Studio Nons | Uitleg delier geriatrie
      Studio Nons | Medische kennis visueel

      “Een verrijking voor mijn video’s”

      Manon maakt prachtige tekeningen voor mijn uitlegvideo’s over anatomie en fysiologie. Het is een vak apart om tekeningen anatomisch correct én overzichtelijk te houden – en Manon doet dat op een fantastische manier. Een verrijking voor mijn video’s waar ik graag gebruik van maak. 

      Daniëlle Wolzak (JufDanielle)

      Wat kan ik (be)tekenen?

      Studio Nons | Oog metaalsplinter uitboren

      Losse illustratie

       Voor eigen gebruik op website, Social Media, in een folder, bij een artikel, proefschrift of patientenformulier. 

      Studio Nons | Instructie bloeddrukmeter

      instructiefolder

       Voor folders en flyers waarbij het belangrijk is dat patiënten een onderzoek, thuismeting of behandeling op de juiste manier uitvoeren.

      Spreekuur uitleg kaart met illustraties

      spreekuurkaart

       Toont precies wat jij wilt laten zien in je spreekuur. Waar wil je op inzoomen en welke informatie is overbodig? In overleg stellen we een op maat gemaakte uitlegkaart samen.

      Studio Nons | Werkblad PMT

      Werkblad

      Werkbladen met informatie of oefeningen voor bijvoorbeeld therapiesessies, lichamelijk of om emoties of sensaties beter te kunnen begrijpen. 

      Voorbereidingsposter onderzoek ziekenhuis

      voorbereiding

      Welke stappen worden doorlopen om tot een onderzoek te komen? Een poster of folder brengt dit in 1 oogopslag in beeld en geeft structuur en houvast.

      Visuele samenvatting medische nascholing

      visuele samenvatting

      Laat een visuele samenvatting maken van jouw presentatie of nascholing voor vakgenoten. Want ook die onthouden informatie beter wanneer het visueel gemaakt wordt.

      Werkwijze en prijzen

      Mijn werkwijze is altijd persoonlijk en afgestemd op de situatie. Ik vind het belangrijk om voorafgaand aan een eventuele opdracht de wensen en verwachtingen zo helder mogelijk te krijgen. Ik start dus altijd met een gratis en vrijblijvend overleg (via mail of zoomgesprek). Wanneer ik niet de aangewezen persoon ben voor de gewenste illustraties, zal ik dat voorafgaand aan de opdracht laten weten. Na een bevestiging op mijn offerte ga ik aan de slag. Ik vind het prettig om in contact te blijven. Zo nodig kom ik op locatie of volgt er nog een digitaal overlegmoment. Ik laat graag tussentijds mijn werk zien, zodat er in 1 of 2 feedbackrondes waar nodig bijgestuurd kan worden. Wanneer er nadien nog aanpassingen nodig zijn, zal ik hier in overleg een meerprijs voor rekenen.

      De prijs is afhankelijk van de hoeveelheid werk, het doel van de illustratie en de complexiteit. Ik geef in mijn offerte een vaste pakketprijs om achteraf niet voor verrassingen te komen staan. Voor een indiciatie zie onderstaande tabel.

      “Geen idee waar ik zelf moest beginnen”

      Bij ons in het ziekenhuis bestaat de informatievoorziening vooral uit tekst. Hier wilde ik verandering in brengen, maar ik had geen idee waar ik moest beginnen.

      Manon heeft me tips gegeven hoe ik de informatie visueel kan maken en een voorbeeld geïllustreerd. Dit heb ik gebruikt voor mijn missie om de informatie in het ziekenhuis duidelijker te maken. 

      Renée, Geriatrie verpleegkundige

       “Precies hoe we het graag wilden”

      Vanuit onze praktijk voor psychomotorische therapie ontstond de vraag voor eigen werkbladen. We gebruikten allerlei verschillende werkbladen, waardoor het niet overzichtelijk was.

      Manon heeft dit voor ons gemaakt en het is precies geworden hoe we het graag wilden. Het is netjes, overzichtelijk, professioneel en makkelijk in gebruik.

      De communicatie met Manon hebben we als zeer prettig ervaren. Ze reageert snel, denkt goed mee en is duidelijk in wat er mogelijk is.

      We gebruiken onze werkbladen wekelijks en merken dat de cliënten er veel baat bij hebben. Door de zelfgetekende plaatjes van Manon komen de emoties op papier goed over.

      Ellen en Jolise,

      Bewegen als Middel | Psychomotore therapie

      .

      .

      Veelgestelde vragen

      Voor wie zijn deze illustraties bedoeld?

      Voor alle professionals werkzaam in zorg, welzijn of hulpverlening. Met direct of indirect patiëntencontact,  waarbij het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt.

      Ik heb geen idee hoe ik dit in mijn consult toe moet passen

      Laat me gerust vrijblijvend met je meedenken. Vrijwel elk consult is gedeeltelijk visuaal te maken.

      Waar mag ik de illustratie allemaal voor gebruiken?

      We maken duidelijke afspraken over waar, hoe lang of hoe vaak en op welke manier de illustraties gebruikt mogen worden. Standaard zit in de pakketprijs een basislicentie: de illustratie mag eenmalig gepubliceerd mag worden in het gekozen medium (bijvoorbeeld in een folder). De licentie kan aangevuld worden wanneer je de afbeeldingen ook voor andere doeleinden wil gebruiken, bijvoorbeeld op een website. Hiervoor worden extra kosten gerekend. Dit om te voorkomen dat mijn illustraties een eigen leven gaan lijden en er zonder mijn medeweten geld verdiend wordt met mijn illustraties. 

      Krijg ik ook het auteursrecht?

      Studio Nons (Manon Lichtenberg) houdt als maker het auteursrecht. Dit betekent dat ik als enige mag beslissen over hoe mijn werk gebruikt gaat worden. Dit beschermt tegen misbruik door anderen. In uitzonderlijke situaties kan het auteursrecht afgekocht worden.

      Hoe krijg ik de illustraties aangeleverd?

      De illustraties worden digitaal verstuurd in een gekozen formaat als PDF- en PNG-bestand met een resolutie van 300 dpi.

      Kan ik iets voor je (be)tekenen?

      In een persoonlijk gesprek, zoomgesprek of via de mail denk ik gratis en vrijblijvend mee over het zo begrijpelijk mogelijk maken van jouw consult. Voor tips waar je zelf mee aan de slag kunt of om meer te vertellen over mijn illustraties.