Actief studeren
hoe meer je passief opschrijft,
hoe meer je vergeet
Zoek je een manier om meer te leren in minder tijd? Om daarmee de juiste balans te vinden tussen studeren, werk en vrije tijd? Dan zijn er een aantal leerstrategieën die je zou kunnen gebruiken. Met sketchnotes kun je in 1 klap gebruik maken van verschillende manieren van informatie verwerken en opslaan.
Hoe studeerde ik?
Ik maakte samenvattingen tijdens de les. Zo netjes en volledig mogelijk. Daarna legde ik het weg om vlak voor een toets de samenvatting in mijn hoofd te stampen. Ik heb er meerdere studies mee afgerond, dus het werkte wel. Met een grote MAAR.. Het effect was van heel korte duur. Er is niks van de passief geleerde stof blijven hangen. Ik denk dat ik na een paar dagen al wel 80% van de geleerde informatie vergeten was. En dat terwijl ik ellenlange samenvattingen had gemaakt om dat nou juist te voorkomen. Ik had uren van mijn kostbare tijd besteed aan aantekeningen maken en in mijn hoofd stampen. Zo zonde.
Ik zou dat met de kennis van nu heel anders doen. En ik doe het nu ook heel anders, want ik blijf natuurlijk leren in nascholingen, cursussen en uit boeken. Nu ben ik groot fan van het maken van sketchnotes. Ik laat hier in het kort een manier zien die je gaat helpen om de informatie beter te verwerken en onthouden. Je kunt dit direct gaan toepassen.
Hoe werkt het?
Wanneer je effectiever gebruik gaat maken van je korte- en langetermijngeheugen, zul je informatie veel beter opslaan. Je kortetermijngeheugen kan maar een beperkt hoeveelheid informatie aan. Als je daar vervolgens niets mee doet, zal het al snel weer uit je geheugen verdwenen zijn. Wanneer je weet hoe je dit op kunt slaan naar je langetermijngeheugen, zul je al snel merken dat je een week, maand of jaar later de informatie wel weer terug kunt halen.
Passief vs actief
Studeren gaat niet alleen om stof onthouden, maar de eerste stap is het op de juiste manier verwerken van de stof. De truc daarbij is om niet passief alle informatie op je af te laten komen, maar actief er mee aan de slag te gaan. Je kunt het gevoel hebben dat je heel actief bezig bent door stukken tekst over te schrijven, maar wat je eigenlijk doet is passief informatie van de ene plek naar de andere plek brengen. Je hoofd denkt; ‘nu kan ik niks vergeten, want ik heb het opgeschreven’ en laat de informatie al snel weer vliegen. Mogelijk luister je niet eens echt wat er gezegd wordt en schrijf je klakkeloos termen over. Dat gaat niet werken.
Actief luisteren
Iets doen met de informatie terwijl je het verwerkt in je aantekeningen. Dat kan door actief te luisteren en je constant af te vragen:
- Wie? Over wie gaat dit? Wie zijn er betrokken?
- Wat? Wat gebeurt er?
- Waar? Waar speelt zich dit af?
- Waarom? Waarom gaat dit op deze manier? Waarom voelt iemand zich zo? Waarom werkt dit (niet)?
- Hoe? Hoe werkt dit? Hoe hebben ze dit aangepakt?
De antwoorden op deze vragen zijn de hoofdzaken uit de tekst of presentatie. Die moet je opschrijven. Vermijd daarbij lidwoorden en onnodige lappen tekst.
Aantekeningen maken
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben absoluut voor aantekeningen maken, alleen de vorm is heel belangrijk. Geen lappen tekst, maar een visuele en geordende manier, namelijk met sketchnotes.
Als je hierbij 3 belangrijke principes aanhoudt, heb je de basis van sketchnotes al te pakken.
- Visueel maken
Wanneer je informatie zowel in tekst als in een plaatje noteert, sla je het als het ware dubbel op in je brein. De visuele informatie wordt veel sneller verwerkt als de tekst. Je snapt sneller waar het over gaat door het voor je te zien. Als je het dan letterlijk koppelt aan tekst in je aantekeningen, zul je het plaatje als vanzelf weer voor je ogen zien wanneer je de tekst hoort of leest.
- Categoriseren
Je helpt jezelf enorm door informatie wat bij elkaar hoort alvast in categorieën te plaatsen. Wanneer je het weer nodig hebt, hoef je alleen het juiste laatje in gedachten open te trekken en je hebt alles weer paraat. Bij sketchnotes maak je letterlijk categorieën door kaders om informatie te zetten.
- Verbanden leggen
Als je op papier al verbanden legt tussen dingen die bij elkaar horen, oude en nieuwe kennis of verschillende stappen dan wordt dit ook al op de juiste manier verwerkt in je hersenen. Je hebt dan maar 1 stukje van de informatie nodig en het andere komt er vanzelf weer in je gedachten bij.
Gratis masterclass
Wil je weten hoe je dat kunt doen? Meld je aan voor mijn gratis masterclass en ik laat je een voorbeeld zien uit mijn eigen aantekeningen toen (lappen tekst) vs nu (sketchnotes).