Mailbox zero stroomschema

Er gaat van alles door je hoofd wat je wilt onthouden of waar je krampachtig overzicht over probeert te krijgen. Van belangrijke zaken als het tekenen van een nieuw contract tot onbenullige dingen als het kopen van vuilniszakken op de terugweg naar huis.

We denken dat we dat allemaal wel kunnen onthouden. De waarheid is dat ons brein eigenlijk een hele slechte manager is. Het is in staat om fantastische dingen te bedenken, maar kan maar een beperkt aantal zaken onthouden in het werkgeheugen. En het maakt daarbij geen onderscheid in hele belangrijke of juist onbenullige zaken. Het gevolg is dat je dingen vergeet of juist op een verkeerd moment aan iets herinnerd wordt (zoals je moeder terugbellen, terwijl je op dat moment in een overleg zit).

Met deze 5 tips krijg je meer rust en ruimte in je hoofd, zodat je plaats maakt voor nieuwe ideeën of een stuk ontspanning. 

Tip 1 – Een extern brein

Bewaar alles wat je wilt onthouden en wat je met anderen (of jezelf) hebt afgesproken op een andere plek dan in je hoofd. Schrijf en teken het van je af. Wen je aan om dit vanaf nu áltijd te doen. Elke vorm van informatie die binnenkomt en waar je iets mee moet, handel je meteen af, gooi je weg of noteer je, zodat je het later kunt doen. Denk aan mails, brieven op de deurmat, whatsapp berichten, telefoontjes of een vraag van je partner. Het klinkt misschien overdreven, maar vertrouw niet op je eigen brein als organisatietool. Noteer het op papier (digitaliseer het) of in je telefoon.  Je houdt je hoofd vrij om dingen te doen waar het goed in is. Creëer een systeem voor je externe brein waardoor je nooit meer iets vergeet. 

Tip 2 – Vaste plaatsen

Verzin zo min mogelijk plekken waar je je externe brein gaat vormgeven. 1 takenlijst is waarschijnlijk te weinig, maar als je allemaal losse papieren, notitieboekjes, screenshots en apps gebruikt krijg je nog steeds geen overzicht. Gebruik een (digitale) agenda voor je grote en tijdsgebonden afspraken. Voor je overige aantekeningen, hersenspinsels, vragen of toekomstige projecten gebruik je een vaste ‘dumpplek’. Pak bijvoorbeeld een uitwisbaar notitieboek waar je gedurende de dag (getekende) notities op maakt. Sketchnotes dus. 1x per dag zorg je dat het boek weer leeg komt en dat alles weer een plek heeft op je takenlijst of in je agenda. Of je maakt een foto van je sketchnote op en bewaart deze op een vaste plek om later nog eens te bekijken. Zorg dan wel dat de taken en afspraken alvast verwerkt zijn.

Tip 3 – Structureer je gedachten met een mindmap

Gek op overzicht, maar vind je sketchnotes te veel werk? Maak een mindmap. Het onderwerp waar je over wil brainstormen zet je in het midden en sub onderwerpen plaats je daar omheen. Wanneer je je gedachten de vrije loop laat, kun je je hoofd helemaal ‘leeg’ schrijven. Niks is fout, schrijf alles op wat in je opkomt. Daarna kun je onderdelen met elkaar verbinden en zie je ineens samenhang. Het voordeel van een mindmap boven een takenlijst is dat alle onderdelen op papier even belangrijk zijn. Er belandt niets onderaan een lange lijst. Het is echt bedoeld om je gedachten te ordenen en nieuwe ideeën te genereren. Als er vervolgens taken uit komen, verwerk je die zoals bij tip 2 en 3 beschreven. 

Mind map tekenen voorbeeld

Tip 4 – Activeer je eigen beloningsysteem

Ons brein maakt dopamine aan wanneer we prikkels krijgen waar we van genieten (bijvoorbeeld tijdens het hardlopen of eten van chocolade). Dit gaat heel snel. Je wilt de prikkel daarna herhalen om zo hetzelfde gevoel weer te krijgen. Er is een kans op verslaving, maar je kunt dit principe ook heel nuttig inzetten. Bijvoorbeeld voor gezonde gewoontes of doelen die wilt behalen. Zorg dat je hier een ‘beloning’ aan hangt. En dit kan zo simpel zijn als een vakje afvinken of een plaatje inkleuren bij elk stapje in de goede richting. Zoals in onderstaand voorbeeld met voeten als invulvakjes. Je bepaalt wat je graag 100x zou willen (een geldbedrag, een klant, hardlopen, etc) en je schrijft de ‘waarde’ van elk voetje op (bij elke 5 of 10 kilometer hardlopen kleur je 1 voetje). Wedden dat je dan sneller nog een keer gaat om alle hokjes in te kunnen kleuren?

Habit tracker beloningssysteem

Tip 5 – Gebruik het keuzestressformulier

Wanneer je maar blijft piekeren over een bepaalde keuze die je moet maken, helpt het om stapsgewijs de voors en tegens op papier te zetten. Belicht zowel de feiten als je onderbuikgevoel. Wat gebeurt er als alles mislukt? En wat nou als het wel lukt? Zet het eens onder elkaar en je komt vanzelf tot je beslissing (meestal weet je het eigenlijk al wel).

Ik heb een opzet gemaakt voor een keuzestressformulier. Het tekenwerk heb ik al gedaan, je hoeft het alleen maar in te vullen. En ik ben op zoek naar mensen die dit (gratis!) voor me willen testen. Lees hier meer over de voorwaarden.

Keuzestress invulformulier gratis proberen

Probeer een van de tips eens uit de volgende keer als je chaos in je hoofd ervaart. Alleen er al even letterlijk bij stil staan, zal een wereld van verschil maken.

De beste sketchnotes ooit

Meer zien?

In het gratis handboek DE BESTE SKETCHNOTES OOIT leer je in eenvoudige stappen hoe je je aantekeningen krachtiger en mooier dan ooit kan maken.

Laat je naam en e-mailadres achter en je ontvangt hem direct in je mailbox (check ook even je spam).